Opis książki:
Wiele zjawisk w otaczającym nas świecie można opisać językiem matematyki. Generalnie jest to związane z modelowaniem matematycznym otaczającej nas rzeczywistości.
Wszystkie rozwinięte cywilizacje w historii ludzkości przywiązywały ogromną wagę do zagadnienia pomiaru upływającego czasu. Istotną pomocą w tym względzie była sama przyroda i cykliczny charakter pewnych zjawisk: zmieniające się pory roku, których cykl wyznaczał rok; fazy księżyca, które dały początek pojęciu miesiąca; wschody i zachody słońca, wyznaczające dobę. Ludzie potrzebowali jednak krótszych niż doba, dokładniejszych jednostek czasu. Tak narodziło się pojęcie godziny - pierwotnie dwunastej części okresu czasu między wschodem a zachodem słońca - obecnie jednej dwudziestej czwartej części doby. Z czasem godzinę podzielono na 60 równych części - minuty, a te na 60 równych części - sekundy. Wraz z rozwojem tych pojęć pojawiły się mierniki czasu - zegary.
Czy wokół zegara jest jakaś matematyka? Okazuje się, że tak. Niektóre zagadnienia matematyczne z tym związane autorzy przedstawiają w tym opracowaniu. Przeznaczone ono jest dla uczniów szkół podstawowych i należy do serii Miniatur Matematycznych, przygotowywanych corocznie przez Komitet Organizacyjny Międzynarodowego Konkursu "Kangur Matematyczny". Zaprezentowane problemy i zadania dotyczą głównie matematyki związanej z zegarem tarczowym i zegarkiem z elektronicznym wyświetlaczem cyfrowym. Potrzebna do ich zrozumienia i rozwiązania wiedza mieści się w typowym programie nauczania matematyki w szkole podstawowej.
|