Opis książki:
Zbiór ten zawiera pięć zestawów testów z zakresu programu z chemii realizowanego w gimnazjach, takich które mogą być wykorzystywane do określenia znajomości chemii (poziomu wiedzy i umiejętności) u uczniów na zakończenie nauki chemii w gimnazjum. Testy te także można wykorzystać w szkołach ponadgimnazjalnych w celu określenia wiedzy uczniów rozpoczynających naukę chemii w nowej szkole.
Wiarygodność tych testów była sprawdzana podczas badań przeprowadzanych w latach 2003 i 2004 w kilku toruńskich liceach. Uczniowie, absolwenci gimnazjów, rozpoczynający naukę w liceum rozwiązywali na jednych z pierwszych zajęć zadania z zestawów publikowanych w tym zbiorze. Łącznie badaniami objęto blisko 600 uczniów. Licealiści rozwiązywali zadania z jednego z pięciu losowo otrzymanego zestawu.
Przygotowując i opracowując pytania i dokonano podziału na 9 grup wymaganych wiadomości i umiejętności uwzględniono: podstawę programową z chemii w gimnazjum, osiągnięcia opracowane na bazie podstawy programowej z chemii, i standardy wymagań egzaminacyjnych dla zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
W zależności od zestawu uczniowie uzyskiwali średnio od 25-35% punktów możliwych do zdobycia. Wskazuje to na opanowanie wiadomości i umiejętności w granicach 30% w odniesieniu do podstawy programowej gimnazjum. Z badań wynika, że najlepiej opanowane działy to: podstawy chemii (pkt 1. i 2.) oraz obliczenia chemiczne i wyznaczanie stężeń roztworów (pkt 7. i 8.), dużo gorsze wyniki uzyskiwali uczniowie z pytań dotyczących zagadnień chemicznych z jakimi spotykają się w życiu codziennym (pkt 5.) oraz z zagadnień związanych z chemią organiczną (pkt 6.). Bardzo niska była znajomość zagadnień ponadprogramowych (pojęcie mola oraz ilościowe ujęcie skali pH). Można twierdzić, że średni wynik testu został podwyższony przez punkty zdobywane za rozwiązywanie zadań i problemów rachunkowych, które nie wymagały wiedzy chemicznej. Ogólnie wyniki wskazują na to, że poziom wiadomości z chemii u uczniów kończących gimnazja nie jest zadawalający.
|